Skip to content
"ՈւՂԵՑՈՒՅՑ"

"ՈւՂԵՑՈՒՅՑ"

կրթատեղեկատվական, երիտասարդական և համայնքային զարգացման հասարակական կազմակերպություն

  • Գլխավոր
    • Առաքելություն և նպատակներ
    • Մեր թիմը
    • Մեր գործընկերները
    • Փաստաթղթեր և հաշվետվություններ
  • Ծառայություններ
  • Ծրագրեր
  • Ռեսուրսներ
    • Ռազմավարական կառավարում
    • Հետազոտության մեթոդներ
    • Մշակված ձևաչափեր
  • Բլոգ
    • Երիտասարդական բլոգ
    • Բիզնես բլոգ
    • Տնտեսագիտություն
    • Շրջանաձև տնտեսություն
  • Նորություններ
  • Միացիր մեզ
  • Կապ
  • Toggle search form

Թափոնների կառավարման Ճապոնիայի մոդելը

Posted on 20/08/202520/08/2025 By Anna

Ներկայումս Ճապոնիան թափոնների վերամշակման մակարդակով աշխարհի ամենահաջողված երկրներից է։ 2021 թվականի տվյալներով՝ երկրում վերամշակվել է աղբի շուրջ 90%-ը, և միայն 5%-ն է ուղղվել աղբավայրեր։ Այնուամենայնիվ, նույնիսկ այս 5%-ը ճապոնացիները խնդիր են համարում, քանի որ բացարձակ թվերով դա թափոնների հսկայական ծավալ է։ Տարեցտարի աղբավայրերի համար նոր տարածքներ գտնելն ավելի է դժվարանում, ուստի երկրի նպատակն է ապագայում հասնել զրոյական թափոնների սկզբունքին։

Ճապոնիայի հաջողությունը ոչ այնքան տեխնոլոգիական լուծումների, որքան հասարակության մտածելակերպի և վարքագծի փոփոխության արդյունք է։ Այս հարցում առանցքային դերակատարություն է ունեցել «մոտտաինաի» (mottainai) փիլիսոփայությունը՝ ռեսուրսներն իզուր վատնելու համար ափսոսանք զգալու հայեցակարգը։ Այն հիմնված է չորս սկզբունքի վրա՝ նվազեցնել սպառումը (reduce), վերաօգտագործել (reuse), վերամշակել (recycle) և հարգել այն, ինչ ունես (respect)։

Կրթություն և հանրային մշակույթ

Դեռ վաղ տարիքից Ճապոնիայում երեխաները սովորում են ճիշտ տեսակավորել աղբը և խնայողաբար օգտագործել ռեսուրսները։ Դպրոցականները մասնակցում են թափոնների տեսակավորմանը, իրենք են մաքրում դասասենյակները և սովորում լինել թիմի անդամ։ Այս գործելակերպը վաղ տարիքից ձևավորում է անձնական պատասխանատվություն շրջակա միջավայրի նկատմամբ։

Մեծահասակների առօրյան ևս ենթարկվում է հստակ կանոնների, և տեսակավորումը դարձել է կյանքի անբաժանելի մասը։ Սա ցույց է տալիս, թե ինչպես է պետության համակարգային մոտեցման, կրթության և հանրային վերահսկողության համադրումը հանգեցնում իրական փոփոխությունների։

Արտադրողի ընդլայնված պատասխանատվություն

Ճապոնական համակարգը թափոնների համար ամբողջ պատասխանատվությունը չի դնում քաղաքացիների վրա։ Մեծ բաժին է ընկնում նաև ապրանքների և փաթեթավորման արտադրողների վրա։ Սա իրականացվում է արտադրողի ընդլայնված պատասխանատվության (Extended Producer Responsibility) հայեցակարգի միջոցով։

Այս քաղաքականության համաձայն՝ արտադրողները պարտավոր են ֆինանսավորել իրենց թողարկած արտադրանքի և փաթեթավորման հավաքումը և վերամշակումը։ Օրինակ՝ էլեկտրոնիկա արտադրողները վճարում են հին հեռուստացույցների, սառնարանների և լվացքի մեքենաների վերամշակման համար։ Սարքավորում գնելիս սպառողը վճարում է նաև դրա հետագա օգտահանման համար նախատեսված գումարը։

Զարգանում է նաև բազմակի օգտագործման և վերամշակելի ապրանքների շուկան։ Այս գործընթացը խթանվում է ինչպես սպառողների համար (հարկային արտոնություններ, պարգևավճարներ), այնպես էլ՝ ընկերությունների (սուբսիդիաներ, կայունության վարկանիշ) մակարդակով։

Այս մոտեցումը թույլ է տալիս նվազեցնել թափոնների առաջացումը՝ դեռևս նախքան դրանց՝ սպառողին հասնելը։ Ավելին, այն խթանում է գործարար շրջանակների ակտիվ ներգրավվածությունը շրջակա միջավայրի խնդիրների լուծման գործում՝ այդպիսով ամբողջ բեռը միայն քաղաքացիների և պետության վրա չթողնելով։

Ճապոնական փորձի տեղայնացման հեռանկարները Հայաստանում

Թեև Հայաստանի տնտեսական և ենթակառուցվածքային իրողությունները տարբերվում են ճապոնականից, Ճապոնիայի փորձի բազմաթիվ տարրեր կարելի է հարմարեցնել տեղի պայմաններին։

Վաղ կրթություն։Դպրոցներում և նախադպրոցական հաստատություններում կարելի է ներդնել բնապահպանության դասեր՝ Ճապոնիայի օրինակով երեխաների մեջ սերմանելով թափոնները տեսակավորելու և իրերը խնամքով օգտագործելու սովորույթ։

Տեսակավորման աստիճանական ներդրում։ Տեսակավորումը կարելի է ներդնել աստիճանաբար՝ սկզբնական փուլում կիրառելով թափոնների պարզ տարանջատում (օրինակ՝ օրգանական, պլաստիկ, այլ)։ Սա կարելի է իրականացնել դպրոցներում, համալսարաններում և առանձին բնակելի թաղամասերում՝ որպես փորձնական ծրագրեր։

Օրենսդրական շրջանակ և գործարարների պատասխանատվություն։ Ստեղծել օրենսդրական դաշտ, որը կպարտադրի արտադրողներին մասնակցել իրենց արտադրանքի, մասնավորապես՝ փաթեթավորման վերամշակմանը։ Սա կարող է սկսվել խոշոր ներմուծողներից և տեղական ընկերություններից։

Հստակ կանոններ և տեսողական ուղեցույցներ։ Ճապոնիայի օրինակով կարևոր է սահմանել տեսակավորման պարզ ու մատչելի կանոններ՝ դրանք ուղեկցելով տեսողական (պատկերազարդ) ուղեցույցներով։ Անհրաժեշտ է նաև ստեղծել բնակիչների համար խրախուսման և հետադարձ կապի արդյունավետ համակարգ։

Աղբը տեսակավորելուց հետո Հայաստանում երկու տարում փրկվեց 2200 ծառ —  Հայաստանի Հանրային Ռադիո

Օրինակը պատրաստել են Հայաստանի Պետական Տնտեսագիտական Համալսարանի Գյումրու մասնաճյուղի Կառավարում մասնագիտության բակալավրիատի 3֊րդ կուրսի ուսանողուհիներ Դարբինյան Արաքսյան ու Տիտանյան Մարիամը

Շրջանաձև տնտեսություն

Post navigation

Previous Post: Շրջանաձև Գլազգոն և «Մատուցում՝ Գլազգոյի համար» քարոզարշավը
Next Post: VIGGA A/S․ Շրջանաձև տնտեսություն մանկական հագուստի աշխարհում

Համանման հրապարակումներ

Toast Ale: Գարեջուր ավելորդ հացից Շրջանաձև տնտեսություն
DLL Group. Շտապօգնության մեքենաների երկրորդ կյանքը Շրջանաձև տնտեսություն
Շրջանաձև տնտեսություն. Toyota-ն՝ որպես արդյունավետ բիզնես մոդելի օրինակ Շրջանաձև տնտեսություն
Ecovative․ երբ սունկը փոխարինում է պլաստիկին Շրջանաձև տնտեսություն
VIGGA A/S․ Շրջանաձև տնտեսություն մանկական հագուստի աշխարհում Շրջանաձև տնտեսություն
Շրջանաձև Գլազգոն և «Մատուցում՝ Գլազգոյի համար» քարոզարշավը Շրջանաձև տնտեսություն

Վերջին հրապարակումները

  • Toast Ale: Գարեջուր ավելորդ հացից 09/09/2025
  • DLL Group. Շտապօգնության մեքենաների երկրորդ կյանքը 29/08/2025
  • Շրջանաձև տնտեսություն. Toyota-ն՝ որպես արդյունավետ բիզնես մոդելի օրինակ 28/08/2025
  • «Կրթենք և շրջանառենք» ծրագիրը՝ Արմավիրի տարածաշրջանային քոլեջում 27/08/2025
  • «Ուղեցույց» ՀԿ-ի այցը Սպիտակի պետական քոլեջ՝ «Կրթենք և շրջանառենք» ծրագրի շրջանակում 27/08/2025
  • Ecovative․ երբ սունկը փոխարինում է պլաստիկին 08/09/2025
  • VIGGA A/S․ Շրջանաձև տնտեսություն մանկական հագուստի աշխարհում 26/08/2025
  • Թափոնների կառավարման Ճապոնիայի մոդելը 20/08/2025
  • Շրջանաձև Գլազգոն և «Մատուցում՝ Գլազգոյի համար» քարոզարշավը 22/08/2025
  • «Ծովը մաքրող մարզակոշիկները». ինչպես են Adidas-ն ու Parley-ն օվկիանոսի պլաստիկը վերածում էկո-նորաձևության 07/08/2025

Որոնել

Categories

  • Շրջանաձև տնտեսություն
  • Բիզնես բլոգ
  • Ծրագրեր
  • Երիտասարդական բլոգ
  • Նորություններ
  • Ռազմավարական կառավարում
  • Տնտեսագիտություն
  • Հետազոտության մեթոդներ

Copyright © 2025 "ՈւՂԵՑՈՒՅՑ".

Powered by PressBook Grid Blogs theme